Pages

Monday, December 20, 2010

Part 5: TEKNIK MENGENALPASTI PENYAKIT


Pemerhatian merupakan langkah awal analisis dalam mendiagnos pesakit. Perawat mengesannya melalui tanda-tanda fizikal tidak semudah seperti yang disangka. Petikan di bawah memberikan gambaran bagi definisi diagnosis.

"Perkara pertama yang yang diperhatikan oleh perawat adalah semangat yang bermakna kombinasi daripada mimik muka, ton otot, postur, mood ucapan dan penampilan secara am. Pesakit yang bersemangat menunjukkan penyakit yang tidak serius tetapi adalah sebaliknya jika berada di tahap serius."

Rasulllullah SAW sendiri seringkali mengungkapkan kata-kata yang memulihkan kembali semangat pesakit seperti " La Baksa: tidak ada apa-apa dan Likulliidain Dawa'un: setiap penyakit ada ubatnya". 
Ini bermakna, apabila seseorang pesakit itu ditenteramkan perasaannya dan dipulihkan semangat, maka proses merawat menjadi mudah dengan izin Allah.

Organ-organ yang terlibat dalam pemerhatian adalah:

1. Tapak Tangan

Carta tapak tangan 

2. Nadi 

Denyut nadi

3. Lidah

Carta Lidah

4. Mata

Carta iridiologi

Selain memerhatikan atau mendiagnosis 4 organ diatas, perawat juga perlu menyelidik 4 perkara penting seperti di bawah:

1. Sejarah Keluarga
2. Keluhan Pesakit
3. Gaya Hidup
4. Gaya Berfikir

Diagnosis melalui pemerhatian ini sangat berbeza daripada kaedah moden yang menggunakan peralatan berteknologi tinggi (MRI, CT scan dan x-ray), pengambilan sampel darah serta pembedahan bagi mengetahui punca penyakit.
Kaedah ini tidak menyakitkan serta menjimatkan kos bil hospital. Ia juga sangat membantu dalam mengesan tanda-tanda awal penyakit kronik dan membolehkan pesakit bersedia dengan mendapatkan pencegahan awal.


bersambung...

No comments:

Post a Comment