Pages

Monday, December 27, 2010

Part 6: DIAGNOSIS TAPAK TANGAN



Kesenian mengenal penyakit melalui saraf tapak tangan bukanlah ilmu baru di dalam dunia perubatan kerana ia telah diamalkan sejak sekian lama terutama oleh pengamal perubatan alternatif seperti perawat Perubatan Jawi (HPA).

Ingin saya tekankan di sini, kaedah diagnosis melalui tapak tangan ini bukanlah menilik atau meramal apakah penyakit yang bakal dihidap oleh pesakit .

Sebaliknya ia merupakan teknik yang begitu berkesan untuk mengetahui kelemahan organ dan sistem badan manusia tanpa menggunakan sebarang peralatan tambahan, cukup sekadar melihat tanda-tanda yang jelas kelihatan di tapak tangan.

Tangan merupakan bagian saraf yang paling hujung dari tubuh manusia.  Apa saja yang berlaku pada tubuh manusia akan terlihat pada tangan.  





Di antara bahagian tangan yang menunjukkan keadaan suatu penyakit yang berlaku pada manusia adalah; telapak tangan bahagian atas, punggung tangan, semua jari (mulai dari kelingking hingga ibu jari), ruas-ruas jari bahagian atas dan kuku.  

Keterangan hadis : Rasulullah SAW membenarkan kaum lelaki melihat tapak tangan dan muka calon isteri untuk mengetahui kesuburan (kesihatan).

Pemerhatian pada tapak tangan adalah merujuk pada perubahan warna dan perubahan fizik tapak tangan  serta jari-jemari (biasanya bengkok ke kiri / ke kanan / ke hadapan).

Sebagai contohnya jika jari kelingking kita membengkok, itu menandakan ada gangguan pada saraf tulang belakang dan terdapatnya masalah kesuburan.

Oleh itu,  kaedah diagnosis melalui tapak tangan ini adalah satu alternatif yang perlu dipilih kerana ia tidak menyakitkan serta amat menjimatkan masa dan kita semua pun boleh mencubanya.  

Ikuti contoh diagnosis penyakit dalam post akan datang...(^_^)



No comments:

Post a Comment